IFC uitwisseling

Uitwisseling met derden (BIM, IFC, Bimserver, clash control enz.)
Forumregels
godaddy web statistics
De algemene forumregels zijn na te lezen via deze link.

Uitleg:
Hoe kan je eenvoudig een afbeelding plaatsen in een bericht:
- Houd SHIFT-toets ingedrukt en KLIK HIER
- Kopieer de "Thumbnail voor Forum (1)" link die na het uploaden wordt gegeven bij de keuzeopties
- Plaats die link in je forumbericht.

IFC uitwisseling

Berichtdoor Kees » 25 feb 2011 11:33

IFC uitwisseling zoals in de helpfile van arkey 7 beschreven, genoemd worden er een heel aantal beperkingen, weet iemand of dat in arkey 8 ook nog zo is?
ik had met name begrepen, dat materialen wel naar IFC geexporteerd zouden moeten kunnen worden, immers de uitwisseling moest betekenisvol zijn, dus geen muren als een verzameling polylijnen, maar als bijv. kalkzandsteen, gevelsteen of beton etc.

Importeren IFC
FUNCTIE
Een IFC bestand importeren naar een 3D ARKEY model.
WERKING
Het IFC bestand wordt geïmporteerd naar componenten en aanroepen, waarbij gebruik wordt gemaakt van materiaalstijlen.

BEPERKINGEN
De volgende beperkingen zijn van toepassing:
De huidige versie ondersteund geen clipping. Hierdoor kunnen sommige elementen door elkaar heen steken. (Bijvoorbeeld wanden door daken).
Specifieke eigenschappen uit het IFC bestand worden niet geïmporteerd.
Wanden sluiten niet aan als de manier van aansluiten zoals beschreven in het IFC bestand afwijkt van de ARKEY methode.
Kleuren en materialen worden niet geïmporteerd. Per objectsoort wordt een aparte materiaalstijl gemaakt, die kan worden aangepast.
2D annotatie elementen worden niet geïmporteerd.

Exporteren IFC
FUNCTIE
Een ARKEY 3D-model tekening exporteren naar het IFC formaat.
Vertaalprincipes
Wand: Aanroep van een type 3 met hoogte.
Vloer: Aanroep van een type 4, met daarin een type 4 met hoogte.
Kolom: Aanroep van een type 2 met hoogte, met daarin een type 4.
Balk: Zelfde als kolom, maar dan geklapt over de X-as.
Dak: Geklapt type 2 (over de X-as), met daarin 1 of meer aanroepen van type 3 componenten met hoogte.
Opening: Type 2 met ARKEY invoeg eigenschappen.
Ruimte: Aanroep van een type 4 met hoogte.
Element: Alle overige aanroepen van 3D elementen worden vertaald als generiek gebouw element.

BEPERKINGEN
Kleuren en materialen worden niet meegenomen in de export.
Gespiegelde elementen, met uitzondering van wanden worden niet geëxporteerd.
Alleen zichtbare elementen worden geëxporteerd.

VIEUWERS
Een overzicht van (gratis) IFC-viewers staat op http://www.ifcwiki.org/index.php/Free_Software

er is een solibriviewer, gratis en hiermee kun je zien wat er vanuit arkey overkomt na een vertaling
Kees

Re: IFC uitwisseling

Berichtdoor abocad » 28 feb 2011 23:03

Is in Arkey 8 ook zo. Daarom is de twee snoeken bezig een eigen IFC vertaler te maken die de inhoud overzet. Tenslotte heeft Arkey nooit de juiste kennis van de inhoud die een werkmethodiek aanlevert. Een vertaling alleen op basis van componenttype icm elementhoogte en positie blijft onvoldoende.
abocad

Berichtdoor Kees » 01 maart 2011 10:48

abocad schreef:Is in Arkey 8 ook zo. Daarom is de twee snoeken bezig een eigen IFC vertaler te maken die de inhoud overzet. Tenslotte heeft Arkey nooit de juiste kennis van de inhoud die een werkmethodiek aanlevert. Een vertaling alleen op basis van componenttype icm elementhoogte en positie blijft onvoldoende.

dat gespiegelde elementen (behalve wanden) niet geexporteerd worden lijkt me nog een echte bug te zijn,
ik neem aan dat ze daar bij systems wel mee bezig zijn? ik neem tenminste niet aan dat men van de tekenaar verwacht dat hij geen spiegelakties in het model uitvoert? dat zou het tekenwerk onnodig gecompliceerd maken alleen vanwege een mogelijke IFC-uitwisseling
Kees

Berichtdoor Bart Aarts » 27 jun 2011 10:13

Hallo allemaal,

Weet iemand of er een bepaalde bestandsgrootte gekoppeld aan het IFC export bestand?
Dit omdat ik het niet voor elkaar krijg mijn model als IFC bestand te exporteren, ik krijg een foutmelding in beeld waardoor het programme ermee stopt.

Groetjes,
Bart
Bart Aarts

Rijksgebouwendienst en BIM

Berichtdoor Kees » 01 jul 2011 09:33

De Rijksgebouwendienst schrijft met ingang van 1 november 2011 Building Information Modelling of Bouwerk Informatie Modellen (BIM) voor bij nieuwe geïntegreerde contracten. BIM houdt in dat alle gegevens in het ontwerp-, bouw- en beheerproces in een driedimensionaal gebouwmodel volledig worden geïntegreerd.
Kees

Keer terug naar Adomi - uitwisseling gegevens met derden